Buss, Ådalen 3 och Box Whisky Destilleri den 18 maj 2017

Den 18 maj åkte en full buss, 52 personer till Härnösand. Vi kom i god tid och Micke som körde bussen visade oss runt i stan innan vi klev ombord på M/S Ådalen 3. Vi åkte på Ångermanälven upp till Höga Kusten bron. Vädret var inget vidare, regn och dimma som skymde utsikten men stämningen var på topp i båten och till slut kunde vi se när vi passerade under bron, det var mäktigt. Vi åt en mycket god skärgårdsbuffé med en hel del smått och gott.

Så småningom kom vi tillbaka till Härnösand med båten och då tog Micke vid igen och körde oss till Box Whisky Destilleri i Sörviken Bjärtrå. Vi fick en mycket bra information och visning av lokalerna där de tillverkar whiskyn. Det var intressant att följa processen hur endast vatten, korn och jäst som råvaror blir en god whisky efter ha legat ett antal år på antingen bourbon- eller sherryfat.

Därefter styrde vi kosan hemåt med nya intryck från buss- och båtresan och destilleriet. Det blev en lyckad heldag med många glada och trevliga Teleseniorer.

Studiebesök på Grönborg 24 och 26 april 2017

Den 24 och den 26 april var vi på ett intressant studiebesök på Grönborg, det nya kreativa centrum väst på stan. Intresset var stort och vi fick därför dela upp det på två dagar.

Urban Simander från SKIFU berättade och visade oss runt i de anrika lokalerna där bl.a. Grönborgs Bryggeri fanns en gång i tiden. De har lyckats ta vara på det gamla på ett mycket bra sätt och använt det i de nya lokalerna, det var verkligen smakfullt.

I lokalerna finns Åkroken Science Park, delar av Mittuniversitetet, Studentkåren, ett arkitektkontor och några andra företag. Syftet är att skapa en naturlig mötesplats som kan stimulera samarbetet mellan näringsliv, akademi och samhälle. Under besöket fick vi gå upp till den gamla råvinden och där var det full aktivitet, det byggs ytterligare nya fräscha lokalet där de varsamt använder mycket av det gamla.

Vi avslutade med att äta en god lunch på restaurang Grönborg på Hörnet som Studentkåren driver.

Studiebesök på Hospice 16 mars 2017

Vi var 16 glada Teleseniorer som träffades på Gårdshuset i Sidsjö där vi åt en god lunch. Efter kaffet tog vi en promenad till Hospice där vår guide Martin berättade och visade oss runt i lokalerna. Vi överlämnade samtidigt vår gåva till Hospice, pengar som vi samlat in. Det mottogs med stor tacksamhet.

Det var fantastiskt fint där, ljust och lugnt med mycket vacker konst av lokala konstnärer. I vinterträdgården flödade ljuset in och de många gröna växterna trivdes finfint. En fontän porlade där och i musikhörnan stod en flygel redo att användas av gästande musikanter.

Det var ett mycket intressant studiebesök med en utmärkt guide.

Middag och revy i Skönsberg den 21 januari 2017

Teleseniorerna startade året 2017 med att samlas och äta en middag på Brokrogen i Skönsberg och därefter se revyn ”Se upp” på Skönsbergs Folkets Hus.

Middagen på Brokrogen var en tvårätters med Toast Skagern som förrätt och till varmrätt kunde man välja på Filé Black & White eller Lax Skagern.

När vi njutit av den goda middagen bröt vi upp vid halvsex-tiden och tog en liten promenad till Folkets Hus för att se Byarevyns föreställning ”Se Upp”.

Det var en mycket bra revy med många dråpliga nummer utförda i ett högt tempo, utan döda punkter. Det var fina sångnummer med finurliga sångtexter och en välspelande orkestern. Byarevyn tar upp och driver med lokala, nationella och internationella händelser som gett eko i media under året, en elegant mix av sketcher och sång. Höghusbygge, broreparation gör sällskap med pokemonjägare, Donald Trump, Försäkringskassan och skatteflyktingar i Panama.

Vi var 50 glada Teleseniorer som hade en trevlig lördagkväll tillsammans i Skönsberg!

Brokrogen, Skönsberg
Nu vankas det mat!
Berit har kollen.
Per i fototagen.
Salongen var välbesatt.
Det handlade om Försäkringskassan.